Berlijn·Persoonlijk·Reizen·Vakantie

Berlijn #3

Processed with VSCO with f2 preset

Berlijn dag 3 & 4
De komende weken komen er diverse blogs online over mijn avonturen in Berlijn.
Van 26 juli tot 2 augustus ben ik daar op vakantie geweest samen met mijn vriend.

Je zou denken dat 8 dagen in een stad veel te lang is maar in een stad als Berlijn is dat eigenlijk nog te kort maar je benen willen na 8 dagen veel lopen toch echt wel naar huis.

Ben je benieuwd naar wat wij zoal gedaan hebben in Berlijn lees dan verder!

Donderdag 28 juli 2016

Om 8:30uur zaten wij weer heerlijk aan het ontbijt daarna zijn we nog even naar onze kamer gegaan om ons klaar te maken.

Deze dag stond een bezoek aan het concentratiekamp Sachsenhausen in Oranienburg op de planning.
Van 1933 tot 1993 heeft het diverse namen en functies gehad.
1933 – 1934 ” Concentratiekamp Oranienburg ”
1936 – 1945 ” Concentratiekamp Sachsenhausen ”
1945 – 1950 ” Sovjetinterneringskamp ”
1961 – 1990 ” Nationale gedenkplaats Sachsenhausen ”
1993 – heden ” Gedenkplaats en museum Sachsenhausen ”

Dit staat op de poort als je het concentratiekamp binnen loopt.

We hebben 4 uur rond gelopen en hadden een Nederlandse audio tour.
Dit maakte het geen dat je zag nog indrukwekkender omdat je het verhaal erbij hoorde.
Ook kon je in een paar barakken kijken hoe hoe het er vroeger uitgezien had. Zo zag je in een barak de bedden waar de mensen in hebben gelegen.

Op de bovenste 3 foto’s zie je hoe de WC ruimte en het wasgedeelte eruit zagen en hier moesten ze met meer dan 100 mensen tegelijk wassen.
Ook hebben we een kijkje genomen in het Pathologisch laboratorium en de lijkenkelder.
Heel indrukwekkend allemaal om te zien.
IMG_0731Na die 4 uur zijn we een beetje stil en aangeslagen terug gegaan naar de stad.
Ik denk dat dit het heftigste was in de vakantie dat we gezien hebben.

Weer terug in de drukte van de stad was het etenstijd en wilde we eigenlijk schnitzel eten.
Aangekomen bij het restaurant werden we op een nogal botte manier weer naar de deur gewezen omdat er later op de avond een groep van 48 personen kwam eten en het restaurant had maar 48 plaatsen. We zijn toen beland bij een restaurant ernaast en daar was het super gezellig en hebben we heerlijke spareribs gegeten. (vrijdag in een apart artikel)

We waren deze dag best vroeg weer op onze hotelkamer maar dat was goed. We hadden zoveel indrukken gehad dat we even lekker tot rust konden komen en alles een plekje konden geven om de volgende dag weer fris en fruitig aan een volgend avontuur te beginnen.

Vrijdag 29 juli 2016

Na het ontbijt zijn wij meteen naar checkpoint Charlie gegaan want vanaf daar zouden we de wandeltocht “van waar de muur stond” gaan doen. Zo’n wandeltocht van 2,5uur.

Ik laat van deze dag vooral wat foto’s zien en zal hier en daar er wat bij schrijven.

Checkpoint Charlie

Op de route was ook het Trabi museum met 7 trabi’s en een souvenirs winkeltje.
Dit was ondanks dat het zo klein was erg leuk om door heen te lopen.

We zijn daarna doorgelopen naar de Bundestag en hebben daar een broodje gegeten op een pleintje met allemaal fonteintjes.
Ook zijn we nog door Topographie des terrors gelopen, hier staat nog een heel stuk muur.
Met allemaal gaten er in.

Toen de wandeling klaar was zijn we naar Friedrichstrasse gelopen om daar de S te nemen naar Treptowerpark. Dit is een park in Berlijn langs de Spree en ergens in dit grote park staat een verlaten pretpark. Wij zijn hier deze keer niet heen gegaan omdat we zo moe waren van de wandeling. Wel hebben we een waterfiets gehuurd en hebben we zo’n 45 min op de Spree rond gedobberd.

Na het waterfietsen zijn we gaan eten en daarna zijn we doorgegaan naar Warschauerstrasse vanaf hier zijn we naar het Universal Music gebouw gelopen.
Aan de achterkant van dit gebouw heb je een mooi uitzicht op de Spree.

Daarna zijn we naar de East Side Gallery gegaan en dat was echt heel mooi.
Aan de ene kant kon je alle kunstwerken op de muur bekijken en aan de andere kant was een tentoonstelling over de oorlog in Syrië.

Halve wegen de East Side Gallery stonden 2 jongens muziek te maken en je kon hier doormiddel van Silent Disco naar luisteren dit hebben we gedaan en het was hele leuke muziek. We hebben aan het eind nog hun EP gekocht.

Until April zeker even checken op youtube.

Na deze lange dag zijn we weer terug gegaan naar ons hotel even in bad gegaan en heerlijk gaan slapen.